JudoForum.com: Interesting article - JudoForum.com

Jump to content

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic

Interesting article Hélio Gracie on judo 1965 Rate Topic: -----

#1 User is offline   finarashi 

• Judo Forum Godan
  • Icon
  • Group: Moderators

Posted 26 April 2012 - 05:21 AM

Please find attached as jpg files scan of two pages in
Revista do Esporte No 348 November 1965

First page
Second page

The text is in Portuguese as follows:

QUERO QUE PROVEM QUE O JUDÔ Ê MELHOR DO QUE O JIU-JITSU

Na sua academia, Hélio Gracie disse à.
RE,
- Meu intuito não é fazer "onda" nem procurar propaganda para a Academia Gracie, que felizmente é muito conhecida e tem o seu prestígio firmado há muitos anos. No entanto, não poderia deixar de aproveitar a oportunidade e fiz um convite aos participantes do IV Campeonato Mundial de Judô, realizado no Rio, para que viessem treinar aqui com meus professôres . Fêz uma pausa e posseguiu:
- Afinal todo mundo fala que o jiu-jitsu está superado pelo judô e, então, eu gostaria que os melhores judocas dos países que vieram ao Brasil provassem isso publicamente. A melhor forma, seria ao meu ver, dar uma "surra" num dos praticantes de jiu-jitsu da minha academia.
- Isso pode ser considerado como um desafio?
- Desafio lembra rixa ou coisa assim. E’, antes de tudo, um convite para a demonstração da Superioridade (a falada superioridade) do judô sôbre o jiu-jitsu. Se êles provarem-na melhor para nós, que poderemos aprender algo.
No entanto, afirmo que não acredito que tal coisa aconteça. Veremos, isto sim, exatamente o contrário. A ojeriza de Hélio Grade pelo judõ, como êle é apresentado, vem de longa data. Pedimos que esclarecesse mais uma vez o por quê e êle não se negou a fazê-lo, dizendo:
- Não tenho nada contra o judô, em si, mas sim contra o que dêle dizem os judocas. No momento em que êles disseram a verdade, que o judô é apenas uma competição esportiva, e não um combate, eu imediatamente passarei a prestigiá-Io. Por enquanto, não há maneira de "engolí-lo".

HÉLlO GRACIE DESAFIA LUTADORES E DIZ QUE BASTA DE ENGANAR O PÚBLICO

- Os combates dêsses treinamentos seriam em que especialidade?
- Os judocas usarão o judô e os components da equipe que vou formar usarão o jiu-jitsu. Só quero que fique comprovada a superioridade do primeiro sôbre o segundo.
Estou cansado de ver o público esbulhado por "professõres" que, dizendo que ensinam às pessoas a se defender e atacar, ensinam apenas uma parte da melhor e mais eficiente maneira de se combater. Pois o judô é apenas uma parte do jiu-jitsu. Já estou cansado de falar nisso, aliás. Sentou-se no cháo e prosseguiu falando:
- Para um lutador japonês, judõ significa jiu-jitsu. Mudou apenas o nome. Acontece que êles exportam apenas uma parte dêsse tipo de combate, pois não têm interêsse que o Ocidente saiba até o "pulo do gato". Como é mais fácil ser professor de judô do que de jiu-jitsu, todo mundo aderiu à novidade, inclusive o público. Este por falta de conhecimento. Os japoneses, entre si, lutam na verdade é o jiu-jitsu ao invês de fazerem essa pantomina que foi apelidado no Brasil de judõ.
- O desafio, ou o convite, é endereçado a quem, Hélio?
- A qualquer um que deseje provar que o jiu-jitsu está superado. Tenho aqui o Ivã Gomes e o Carlson prontos a testarem a eficiência do que se ensina aqui na Academia Gracie. O convite vai até para o holandês Anton Geesink, que é campeão olímpico de judô, com todos os seus 120 quilo e seus 2 metros e pouco. Acho que nem êle conseguirá derrotar o Carlson ou o Ivã usando apenas o seu judô.
- Trocou a posição das pernas (Hélio estava sentado na postura clássica do lutador de jiu-jitsu) e prosseguiu:
- Não vejo razão para os judocas ficarem envergonhados de confessar que judo serve apenas para competição esportiva. Eu o aceito e respeito como tal. Minha queixa é apenas contra êsses homens que o apresentam como método de combate e ganham fortunas enganando o público. Isso até desprestigia o judô, já que os que o ensinam têm mêdo de enfrentar lutadores de outras modalidades e assim provar o que dizem. Eu acho que o jiu-jitsu é superior a qualquer outra luta e não tenho médo de fazer desafios ou convites como o faço agora. Ora, ou eu tenho certeza do que digo ou então estou enganando meus alunos. Acham que o judõ é melhor? Muito bem, provem.
- Onde seriam êsses "treinos", Hélio?
- Em qualquer lugar, na minha academia mesmo. O que queremos é ver se podemos aprender algo com o judõ ou se êle é aquilo que pensamos: uma parte do jiu-jitsu. Seria intressante para os desportistas brasileiros êsse tira-teima, não acham?
0

#2 User is offline   seatea 

• Judo Forum Nikyu
  • Icon
  • Group: Special Members

Posted 26 April 2012 - 11:38 AM

Well, Google Translate made a pigs ear out of that. But from what I can tell it is more of Helio's (or Helium according to Google) nonsense.
0

#3 User is offline   BillyMac 

• Judo Forum Nikyu
  • Icon

Posted 26 April 2012 - 04:14 PM

Haomaru, get on this translation ASAP

Your multilingual super powers are being called to duty
0

#4 User is offline   billc 

• Judo Forum Yondan
  • Icon

Posted 26 April 2012 - 05:09 PM

View PostBillyMac, on 26 April 2012 - 09:14 AM, said:

Haomaru, get on this translation ASAP

Your multilingual super powers are being called to duty

Duh. It says ...

VOLAS pruvi ke Judo estas pli bone OL Jiu-Jitsu

En lia akademio, diris Hélio Gracie.
Re
- Mia intenco ne estas "ondo" rigardi aŭ reklami la Gracie Akademio, kiu feliĉe estas tre bone konata kaj ĝi subskribis lian reputacion dum multaj jaroj. Tamen, ĝi ne povis ekkapti la okazon kaj faris inviton al la partoprenantoj de la IV Monda Judo Konkurso okazinta en Rio, veni kaj trejni tie kun miaj instruistoj. Li paŭzis kaj posseguiu:
- Do ĉiuj diras ke Jiu-Jitsu kaj judo estas superita de tiam, mi deziras la plej bonan judokas de la landoj kiuj venis al Brazilo por pruvi ĝin publike. La plej bona maniero estus mia menso, preni "bati" unu el la praktikantoj de Jiu-Jitsu en mia gimnazio.
- Tio povas esti konsiderata kiel defio?
- Defio memoras kverelo aŭ io. Estas, ĉefe, invito al la manifestacio de supereco (a supereco parolata) sur judo, Jiu-Jitsu. Se ili pruvos ĝin pli bone por ni, ni povas lerni ion.
Tamen, mi asertas ke mi ne kredas ion tian okazaĵo. Ni vidos, pli ĝuste, ĝuste la malo. La aversión de la judo Grade heliumo, kiel li aperas, havas longan historion. Ni petas vin klarigi pli tempo kial ne, kaj li rifuzis fari, dirante:
- Mi havas nenion kontraŭ judo, en si mem, sed kontraŭ kion ili diras pri li judokas. La momento ili rakontis la veron, judo kiu estas nur sporta konkurado, ne batalon, mi tuj pasi al honoroj-Ío. Nuntempe, ne estas maniero por "gluti ĝin".

SALUTON batalantoj kaj defioj Gracie diras ne trompi LA PUBLIKAJ

- La batalado en tiuj entrenamientos estis kiu fako?
- La judokas kaj judo uzos la komponantoj de la teamo kiu mi uzos la trajno Jiu-Jitsu. Mi volas nur esti provita supereco de la malnova sur la lasta.
Mi estas laca de vidi la publika forpelis de "majstroj" kiuj pretendas ke instrui popolo por defendi kaj ataki, instruu nur parton de la plej bona kaj plej efika maniero por batali. Pro judo estas nur parto de Jiu-Jitsu. Mi laciĝis parolas ĝin, fakte. Li sidiĝis kaj daŭre parolas:
- Por japana batalisto, judo, Jiu-Jitsu signifas. Nur ŝanĝis la nomon. Ĝi rezultas ke ili eksportas nur parto de ĉi tiu tipo de batalo, ĉar ili ne havas intereson scii ke la Okcidento ĝis la "sankta Grail". Ĉar ĝi estas pli facile esti instruisto ol judo jujitsu, ĉiuj kunigis la nova, inkludante la publiko. Ĉi tiu manko de scio. La japana, inter si, luktante estas fakte la Jiu Jitsu-ligoj anstataŭ fari ĉi pantomimo kiu estis dublita en Brazilo judo.
- La defio, aŭ invito estas adresita al kiu heliumo?
- Por ĉiu kiu deziras pruvi ke la Jiu Jitsu-estas malaktualaj. Mi estas tie kaj Carlson Ivan Gomes preta testi la efikecon de kio instruis tie en la Gracie Akademio. La alvoko supreniras por la nederlandano Anton Geesink, kiu estas olimpia ĉampiono en judo, kun ĉiuj siaj 120 kilogramoj kaj liaj du metroj proksimume. Mi ne kredas ke li povos venki Ivan Carlson aŭ uzante nur vian judo.
- Li ŝanĝis la pozicion de la kruroj (heliumo sidis en la klasika sinteno de Jiu-Jitsu) kaj daŭrigis:
- Mi vidas neniun kialon por judokas igi hontas konfesi ke Judo estas nur por atletaj konkurado. Mi akceptas kaj respektas kiel tia. Mia plendo estas nur kontraŭ tiuj homoj, ke la nuna metodo de batalo kaj kiel fari fortunon iluzia la publiko. Ĉi depreciates supren judo, ĉar tiuj, kiuj instruas timas alfronti batalantoj de aliaj kategorioj kaj tiel pruvi kion ili diras. Mi kredas Jiu-Jitsu estas supera al ajna alia kverelas kaj ne timas defioj aŭ invitoj fari kiel mi nun. Nun, ĉu mi estas certa pri kio mi diras alie mi trompas miaj lernantoj. Ili sentas, ke judo estas bona? Nu, pruvi ĝin.
- Kie estis tiuj "trejni" heliumo?
- Ie, eĉ en mia gimnazio. Kion ni volas estas vidi se ni povas lerni de judo aŭ se li estas kion ni pensas, parto de Jiu-Jitsu. Ĉu intressante por brazilaj sportistoj tiu strio insistas, ĉu ne?
0

#5 User is offline   Haomaru 

• Judo Forum Shodan
  • Icon

Posted 26 April 2012 - 06:52 PM

pretty much as per the article, Helio says that Judo is part of JJ (but he is referring Gracie JJ and not Japanese JJ)

he is inviting the participants of the IV Judo World's that was in Rio to go his dojo and fight. Judo uses Judo rules and BJJ uses BJJ rules (or Gracie JJ).

he said he has nothing against Judo, but he is against the Judo players when they say that Judo is superior than BJJ, and also wants to be recognized that Judo is only a sport competition and not a actual fight.
he continuous saying that for a japanese Judo is JJ, just a name change. that they are misguiding the population teaching Judo, witch is easier than JJ, while in Japan they are actually fighting JJ and not this nickname they gave here in Brazil of Judo.

i have here Ivan Gomes and Carlson to fight anybody, including A. Geesink witch i think won't be able to win from my guys.
i think Gracie JJ is superior to any style, and i am challenging to come to my place and fight for it.
0

#6 User is offline   Allen 

• Judo Forum Ikkyu
  • Icon
  • View blog

Posted 26 April 2012 - 10:38 PM

View PostHaomaru, on 26 April 2012 - 11:52 AM, said:

pretty much as per the article, Helio says that Judo is part of JJ (but he is referring Gracie JJ and not Japanese JJ)

he is inviting the participants of the IV Judo World's that was in Rio to go his dojo and fight. Judo uses Judo rules and BJJ uses BJJ rules (or Gracie JJ).

he said he has nothing against Judo, but he is against the Judo players when they say that Judo is superior than BJJ, and also wants to be recognized that Judo is only a sport competition and not a actual fight.
he continuous saying that for a japanese Judo is JJ, just a name change. that they are misguiding the population teaching Judo, witch is easier than JJ, while in Japan they are actually fighting JJ and not this nickname they gave here in Brazil of Judo.

i have here Ivan Gomes and Carlson to fight anybody, including A. Geesink witch i think won't be able to win from my guys.
i think Gracie JJ is superior to any style, and i am challenging to come to my place and fight for it.

That's the same Helio Gracie that got smashed by Kimura right? Was Kimura using Gracie JJ?
Juu-dan or Death
0

#7 User is offline   PtWhiteBelt 

• Judo Forum Shodan
  • Icon

Posted 26 April 2012 - 10:56 PM

I can do a pro translation job on that text for a small fee. Or a new ~750gsm judogi.
0

#8 User is offline   Sukai1 

• Judo Forum Yonkyu
  • Icon
  • Group: Full Members

Posted 27 April 2012 - 12:29 AM

So is this guy trying to say that BJJ is actual fighting and Judo isn't. They both aren't "real" fighting but Judo is much closer to an actual fighting scenario. Also Judo does have striking, it is just not practiced.

It sounds like this guy is just spewing putrid waste from his mouth.
0

#9 User is offline   genetic judoka 

• Honorary Forum Woohooshidan
  • Icon

Posted 27 April 2012 - 01:13 AM

allow me to fix your post for you:

View PostSukai1, on 26 April 2012 - 07:29 PM, said:

It sounds like this guy is just spewing putrid waste from his mouth.

"Let the refining and improving of your own life keep you so busy that you have little time to criticize others." -H. Jackson Brown Jr.

"Wise men don't need to prove their point. Men who need to prove their point aren't wise" -Lao Tzu

"When torrential waters move a massive boulder, it is because of momentum.
When a hawk’s strike breaks the body of its prey, it is because of timing." -Sun Tzu

"The Way of strategy is the Way of nature. When you appreciate the power of nature, knowing the rhythm of any situation,
you will be able to hit the enemy naturally and strike naturally. All this is the Way of the Void." -Miyamoto Musashi
0

#10 User is offline   Gaijin Judoka 

• 自他共栄
  • Icon

Posted 27 April 2012 - 02:05 AM

I wonder how different things would be if Geesink has strolled in there.
It is a great ability to be able to conceal one's ability.

Francois de la Rochefoucauld
1

#11 User is offline   ThePieman 

• Judo Forum Sandan
  • Icon

Posted 27 April 2012 - 02:09 AM

View PostGaijin Judoka, on 27 April 2012 - 03:05 AM, said:

:bye2:

http://judo.forumsmotion.com/

"It's not that I'm so smart, it's just that I stay with problems longer"
Albert Einstein."jinsei no koro wa tada itsu aru nomi" Jigoro Kano"You wanna roll? Posted Image" WBWAndering
0

#12 User is offline   seatea 

• Judo Forum Nikyu
  • Icon

Posted 27 April 2012 - 06:18 AM

View PostGaijin Judoka, on 27 April 2012 - 03:05 AM, said:

Helio was smart when he chose Geesink to goad; if he had walked in there and beaten the crap out of whoever Helio put in front of him the Gracie's would simply have claimed it was due to Anton's size.
3

#13 User is offline   Cichorei Kano 

• Judo Forum Hachidan
  • Icon

Posted 27 April 2012 - 12:06 PM

View PostGaijin Judoka, on 27 April 2012 - 12:05 PM, said:

:hap:
"The world is a republic of mediocrities, and always was." (Thomas Carlyle)
"Nothing is as approved as mediocrity, the majority has established it and it fixes it fangs on whatever gets beyond it either way." (Blaise Pascal)
"Quand on essaie, c'est difficile. Quand on n'essaie pas, c'est impossible" (Guess Who ?)
"I am never wrong. Once I thought I was, and that was a mistake."
0

#14 User is offline   PtWhiteBelt 

• Judo Forum Shodan
  • Icon

Posted 27 April 2012 - 12:39 PM

What if Geesink would've gone there and Carlson beat him?
0

#15 User is offline   Gaijin Judoka 

• 自他共栄
  • Icon

Posted 27 April 2012 - 02:58 PM

View PostPtWhiteBelt, on 27 April 2012 - 05:39 AM, said:

What if Geesink would've gone there and Carlson beat him?

Exactly. Either way the result would have been interesting. If Geesink won perhaps it would have squashed a lot of the Gracie marketing which has always been the real beef between the arts (though absurd history on the bjj side and elitist snobbery on the judo side haven't helped either). If Geesink lost then perhaps the spread of bjj may have occurred much earlier and given the rule set at that time perhaps the techniques and strategies would have been more readily absorbed. Though I would also argue that back then the technical disparities between the arts was not nearly as vast as it is today.
It is a great ability to be able to conceal one's ability.

Francois de la Rochefoucauld
0

• (2 Pages)
  • +
  • 1
  • 2
  • You cannot start a new topic
  • You cannot reply to this topic